Sprężyste przytwierdzenie szyn [historia i autorzy]

System Sprężystego Przytwierdzenia Szyn do Podkładów Strunobetonowych oznaczany w polsce skrótem SB jest technologicznie polskim systemem przytwierdzeń szeroko stosowanym na polskiej sieci kolejowej od lat 80. Jego zadaniem jest tłumienie drgań szyn (potwierdzono ponad 50% skuteczności), co poprawia zarówno komfort jak bezpieczeństwo jazdy.

W skład systemu sprężystego przytwierdzenia szyn - SB wchodzą:

  • kotwa
  • przekładka kształtowa (podszynowa)
  • elektroizolacyjna wkładka dociskowa
  • sprężysta łapka

System sprężysty w przeciwieństwie do sztywno przytwierdzających systemów dokręcających polega na dociskaniu szyny do podkładu z pomocą łapki stale przytwierdzonej do kotwy. To powoduje iż drgania tłumione są i rozładowywane na wyginających się łapkach a nie sztywnych śrubach.

Do niedawna system ten pomimo powszechnego zastosowania w Polsce (SB3) był uważany za niepewny przez inne kraje europejskie, gdyż badania obejmowały jedynie poszczególne elementy tego przytwierdzenia. System stosowany był jedynie w Polsce i niedawno wdrożony na Ukrainie. Na przełomie roku 2005/2006 system SB7 przeszedł pomyślnie badania Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa, co zezwala na jego stosowanie w innych krajach Unii Europejskiej.

Angielski system Fastclip jest odpowiednikiem polskiego systemu SB.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu