Renault Laguna [historia i autorzy]

Renault Laguna - rodzinny samochód osobowy marki Renault produkowany od 1994 roku. Obecnie produkowana jest trzecia generacja pojazdu.

Spis treści

Renault Laguna I

Renault Laguna I została zaprezentowana na początku 1994 roku jako następca Renault 21 jako liftback. Pod koniec 1995 roku wprowadzono wersję kombi zwaną Laguna Grandtour, która zastąpiła 21-letnią konstrukcję Renault Savanna/Nevada.

Przez cały okres produkcji poziom wyposażenia standardowego wzrastał. Większość modeli wyposażone było standardowo w m.in. wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane przednie szyby, poduszkę powietrzną kierowcy, centralny zamek sterowany pilotem. Opcjonalnie pojazd wyposażyć można było m.in. w poduszkę powietrzną pasażera, ABS, automatyczną klimatyzację (climatronic), elektrycznie podgrzewaną przednią szybę, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, immobilizer, elektrycznie regulowane lusterka, szyberdach oraz fotel przednie, odtwarzacz CD oraz komputer pokładowy "gadaczka", sygnalizujący każdą awarię w samochodzie, oraz informujący o niedopatrzeniach ze strony kierowcy np. o niedomkniętych drzwiach.

Na początku 1998 roku auto przeszło face lifting. Zmieniono nieznacznie przednie i tylne światła oraz parę innych drobiazgów. Wprowadzono dwa nowe silniki benzynowe: 1.6 16V oraz 1.8 16V oraz jeden nowy turbodiesel 1.9 dTi. Wycofano silnik 1,8 8V oraz wolnossącą wersję diesla 2,2 litra. Zmieniono też automatyczną skrzynię biegów, wprowadzając nową "proaktywną", wyprodukowaną we współpracy z koncernem PSA Peugeot Citroën.

W 2000 roku zaprezentowano finałową wersję tego modelu Renault Lagunę Millenium z bogatym wyposażeniem, między innymi z półskórzanymi siedzeniami.

Najbogatszą wersją wyposażenia Laguny, wprowadzoną w 1997 roku, była Initiale Paris. W wersji przed liftingiem występowała z silnikami: 2.0 8V ze skrzynią automatyczna, 3.0 V6 24V (skrzynia manualna lub automatyczna). Wyposażenie obejmowało m.in. skórzaną tapicerkę, inną kolorystykę wnętrza, drewnopodobne elementy kokpitu (panel Climatronica, klapka od radia, uchwyty drzwi), lakierowane pod kolor nadwozia listwy boczne. Laguny po liftingu, w tej wersji wyposażenia, były wyposażone w silniki: 1.8 16V, 2.0 8V ze skrzynią automatyczną, 3.0 V6 24V (skrzynia manualna lub automatyczna) lub 2.2 dT (diesel o mocy 113KM). Wyposażenie wzbogacono m.in. o kolorowa nawigację – Carminat 6000 – montowaną w konsoli centralnej. Wersja Initiale Paris nie była wersją limitowaną, a także nie była oferowana na rynku polskim.

Silniki

Phase I

  • Benzynowe
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Czas przyspieszania
0-100 km/h (s)
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
średnio
1.8 1794 90 (66)/5750 144/2750 R4 OHC/8 13,9 180 8,0
1.8 1794 95 (70)/5750 142/2750 R4 OHC/8 13,9 180 8,0
1.8 1794 95 (70)/5250 148/3000 R4 OHC/8 14,2 180 8,0
2.0 1998 113 (83)/5250 168/3500 R4 OHC/8 10,6 200 8,1
2.0
Aut.
1998 113 (83)/5250 168/3500 R4 OHC/8 11,6 190 8,6
2.0 S 1948 139 (102)/6000 182/4500 R4 DOHC/16 9,8 204 8,7
3.0 V6 2963 167 (123)/5500 235/4500 V6 OHC/12 8,6 220 10,3
3.0 V6 24V 2946 190 (140)/5750 267/4000 V6 DOHC/24 7,7 235 11,0
3.0 V6 24V
Aut.
2946 190 (140)/5750 267/4000 V6 DOHC/24 8,9 230 11,5
  • Diesla
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Czas przyspieszania
0-100 km/h (s)
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
średnio
2.2 d 2188 83 (61)/4500 142/2250 R4 OHC/12 15,3 175 7,1
2.2 dT 2188 113 (83)/4300 234/2000 R4 OHC/12 11,8 195 7,2

Phase II

  • Benzynowe
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Czas przyspieszania
0-100 km/h (s)
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
średnio
1.6 16V 1598 107 (79)/5750 148/3750 R4 DOHC/16 11,5 195 7,5
1.8 16V 1783 120 (88)/5750 165/3500 R4 DOHC/16 10,7 203 7,9
2.0 16V 1948 139 (102)/6000 182/4500 R4 DOHC/16 9,8 204 8,0
2.0 16V 1998 139 (102)/5500 188/3750 R4 DOHC/16 9,8 208 7,7
2.0
Aut.
1998 113 (83)/5250 168/3500 R4 OHC/8 11,6 190 9,0
3.0 V6 24V 2946 190 (140)/5750 267/4000 V6 DOHC/24 7,7 235 11,0
3.0 V6 24V
Aut.
2946 190 (140)/5750 267/4000 V6 DOHC/24 8,9 230 11,5
  • Diesla
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Czas przyspieszania
0-100 km/h (s)
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.9 dTi 1870 98 (72)/4000 200/2000 R4 OHC/8 12,5 185 5,4
1.9 dCi 1870 107 (79)/4000 250/1750 R4 OHC/8 11,8 190 5,6
2.2 dT 2188 113 (83)/4300 234/2000 R4 OHC/12 11,8 195 7,2

Renault Laguna II

Renault Laguna II została zaprezentowana w 2001 roku jako zupełnie nowy model dzielący płytę podłogową z Nissanem Primerą. Auto posiada także cechy wspólne z Renault Vel Satis. Silniki zostały zmodernizowane, a lista wyposażenia była dłuższa. Zastosowano trzy silniki benzynowe: 1,6 16V, 1,8 16V, 2,0 16V (wersja z turbo i bez turbo). Przewidziano też dwa silniki diesla: 1,9 oraz 2,2 z bezpośrednim wtryskiem. Charakterystyczny dla Renault Laguny II był system "keyless". Samochód otwierało się, zamykało, a także uruchamiało silnik nie kluczykiem, ale kartą. Rozwinięciem systemu "keyless" był system "handsfree", dzięki któremu otwarcie lub zamknięcie samochodu czy uruchomienie silnika wymagało jedynie obecności karty w pobliżu auta. Jej stylizacja bardzo nawiązuje do koncepcyjnego samochodu Renault Initiale. Renault Laguna II była pierwszym samochodem osobowym dostępnym w Europie, który otrzymał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2002 model zajął 2. pozycję (za Peugeotem 307).

Zaprezentowano też wersję kombi nazywaną w zależności od rynku SportsTourer albo Grandtour. W przeciwieństwie do poprzednika, wersja siedmioosobowa samochodu była niedostępna. Nadwozie kombi reklamowano jako pojazd przede wszystkim służący w codziennym życiu, niż jako pojazd do przewozu towarów.

Po 4 latach produkcji w kwietniu 2005 roku Lagunę II postanowiono zmodernizować. Zmianie poddano wygląd zewnętrzny pojazdu, przede wszystkim przednią część nadwozia, wprowadzając nową stylizację pasa przedniego wraz z reflektorami oraz nowy kształt pokrywy silnika. Istotniejsze zmiany dotyczą rozwiązań technicznych. Duże zmiany widać również we wnętrzu. Elementy są lepiej spasowane, wykonane z materiałów o podwyższonej jakości – welurową tkaninę tapicerską zastąpiły miękkie tkaniny z mikrofibry. Duże zmiany objęły deskę rozdzielczą.Laguna może być wyposażona w nowoczesną nawigację Carminat.

Do zmodernizowanej Laguny II wprowadzono szeroką gamę silników. Pięć jednostek benzynowych i trzy wysokoprężne. Nowy jest silnik benzynowy oznaczony 2.0T rozwijający moc 205 KM, przeznaczony dla wersji GT. Z wyjątkiem 3-litrowego silnika widlastego 6-cylindrowego, pozostałe mają 4 cylindry ustawione rzędowo.Pod koniec 2005 roku silnik 2,2 dCi zastąpiono nowym silnikiem 2,0 dCi o mocy 150KM stworzonym we współpracy z Nissanem. W 2006 roku gamę silników diesla powiększył silnik 2,0 dCi o mocy 175KM, który jest najmocniejszą jednostką dieslowską w gamie silników Laguny. W 2007 ostatecznie zakończono produkcję Laguny II i wprowadzoną na rynek już trzecią generacje tego modelu.

Silniki

Phase I

  • Benzynowe
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.6 1598 107 (79)/5750 148/3750 R4 DOHC/16 11,5 195 9,9/5,7/7,2
1.8 1783 120 (88)/5750 168/3750 R4 DOHC/16 10,7 203 10,0/6,1/7,5
1.8
Aut.
1783 116 (85)/5750 168/3750 R4 DOHC/16 12,9 190 11,7/6,4/8,3
2.0 1998 135 (99)/5500 191/3750 R4 DOHC/16 9,9 205 10,7/6,3/7,9
2.0
Aut.
1998 135 (99)/5500 191/3750 R4 DOHC/16 12,3 200 12,1/6,3/8,4
2.0 IDE 1998 140 (103)/5750 203/3750 R4 DOHC/16 9,8 210 10,4/6,1/7,7
2.0 T 1998 163 (120)/5000 270/3250 R4 DOHC/16 8,5 218 11,4/6,4/8,2
3.0 V6
Aut.
2946 207 (152)/6000 285/3750 V6 DOHC/24 8,1 235 14,9/7,3/10,1
  • Diesla
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.9 dCi 90 1870 92 (68)/4000 230/2000 R4 OHC/8 14,2 182 7,5/4,5/5,6
1.9 dCi 100 1870 100 (74)/4000 200/1500 R4 OHC/8 13,0 185 7,2/4,4/5,4
1.9 dCi 110 1870 107 (79)/4000 250/1750 R4 OHC/8 12,3 193 7,3/4,6/5,6
1.9 dCi 120 1870 120 (88)/4000 270/2000 R4 OHC/8 10,7 200 7,2/4,6/5,5
2.2 dCi 140 FAP 2188 139 (102)/4000 320/1750 R4 DOHC/16 9,9 210 8,9/5,5/6,8
2.2 dCi 150 2188 150 (110)/4000 320/2000 R4 DOHC/16 9,8 215 8,6/5,3/6,5
2.2 dCi 150
Aut.
2188 150 (110)/4000 320/2000 R4 DOHC/16 10,9 208 10,6/5,9/7,6

Wersje 1.9 dCi 68kW i 79 kW były dostępne tylko na niektórych rynkach.

Phase II

  • Benzynowe
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.6 1598 112 (82)/6000 151/4250 R4 DOHC/16 11,5 197 10,0/5,9/7,4
2.0 1998 135 (99)/5500 191/3750 R4 DOHC/16 9,8 207 11,0/6,1/7,9
2.0
Aut.
1998 135 (99)/5500 191/3750 R4 DOHC/16 12,3 202 12,2/6,6/8,6
2.0 T 1998 170 (125)/5000 270/3250 R4 DOHC/16 8,4 223 11,6/6,5/8,4
2.0 T
Aut.
1998 170 (125)/5000 270/3250 R4 DOHC/16 9,0 219 12,7/6,7/8,9
2.0 T GT 1998 204 (150)/5000 300/3000 R4 DOHC/16 7,2 235 11,7/6,6/8,5
3.0 V6
Aut.
2946 210 (154)/6000 280/3750 V6 DOHC/24 8,0 235 14,5/7,3/9,9
  • Diesla
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.9 dCi 110 FAP 1870 110 (81)/4000 260/2000 R4 OHC/8 12,1 194 7,6/4,9/6,0
1.9 dCi 130 FAP 1870 130 (96)/4000 300/2000 R4 OHC/8 10,2 204 7,6/4,9/6,0
1.9 dCi 130 FAP
Aut.
1870 130 (96)/4000 300/2000 R4 OHC/8 12,2 200 9,5/5,5/6,9
2.2 dCi 140 FAP 2188 139 (102)/4000 320/1750 R4 DOHC/16 9,8 210 8,9/5,5/6,8
2.2 dCi 140 FAP
Aut.
2188 139 (102)/4000 320/1750 R4 DOHC/16 10,4 205 10,7/6,0/7,7
2.0 dCi 150 1995 150 (110)/4000 340/2000 R4 DOHC/16 8,9 215 7,6/4,8/5,8
2.0 dCi 150 FAP 1995 150 (110)/4000 340/2000 R4 DOHC/16 8,9 215 7,9/5,0/6,0
2.0 dCi 175 FAP 1995 173 (127)/3750 360/1750 R4 DOHC/16 8,4 225 7,9/5,0/6,0

Najczęstsze usterki

Jako nietrwałe określane są turbodoładowane jednostki wysokoprężne (panewki). W połączeniu z zalecanym do 2006 roku interwałem wymiany oleju równym 30 tys. km możliwa była przedwczesna awaria układu napędowego.

Renault Laguna III

Renault Laguna III została zaprezentowana podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodowej we Frankfurcie w 2007 roku. Do polskich salonów trafiła 19 października tegoż roku. Na targach we Frankfurcie zaprezentowano również Lagunę Coupé Concept. Nowa Laguna według zapewnień producenta ma być bardzo niezawodnym samochodem. Ceny nowej Laguny zaczynają się od 69 500 złotych. Laguna oferowana jest w 6 wersjach wyposażeniowych: Authentique, Expression, SL Tech Run, Dynamique, Privilage, Intiale. Każda z wersji charakteryzuję się innym wyglądem wnętrza i coraz bogatszym wyposażeniem.

W Genewie w 2008 roku zaprezentowano Lagunę GT występującą w dwóch wersjach: liftback oraz kombi (GrandTour). Silniki wersji GT to jeden diesel: 2.0 dCi 180 KM oraz silnik benzynowy 2.0 (ten sam co w poprzedniej Lagunie GT) o mocy 205 KM. Nowa Laguna GT została też wyposażona w system czterech kół skrętnych 4Control. Ma on za zadanie ułatwić pokonywanie np. ciasnych zakrętów, przy pomocy skręcania również tylnych kół (nawet o 6°). Podczas jazdy nie przekraczającej 60km/h tylne koła skręcają w przeciwną stronę niż koła przednie. Gdy przekroczymy prędkość 60 km/h, tylne koła skręcają w tym samym kierunku co przednie.

24 maja 2008 roku pokazano Lagunę Coupé. Najpierw na festiwalu filmowym w Cannes, dzień później na GP Monako.

W drugiej połowie 2009 roku lekkiemu liftingowi poddano wnętrze samochodu. W dużej mierze są to różnicę w zastosowanych materiałach i kilka elementów z modelu GT, które pojawiają się teraz w wersji Dynamique, dodatkowo wersja Dynamique z silnikami 2.0 170 i 205 KM oraz Dieslem 180 KM dostępna jest z systemem czterech kół skrętnych 4Control, który wcześniej zarezerwowany był jedynie dla modelu GT.

W 2013 roku producent ponownie odświeżył auto. Największych zmian dokonano w przedniej części auta, gdzie zamontowano światła LED do jazdy dziennej. Modyfikacje te tyczą się modeli z nadwoziem Kombi oraz Liftback, gdyż Coupe takie dodatki miało już nieco wcześniej. We wnętrzu pojazdu dodano siedmiocalowy dotykowy ekran. Zamontowano także nową sześciobiegową dwusprzęgłową skrzynię biegów EDC połączoną z silnikiem Diesla 1.5 dCi lub 2.0 dCi.

Silniki

  • Benzynowe
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.6 16v 110 1598 110 (81)/6000 151/4250 R4 DOHC/16 11,7 192 10,4/6,3/7,6
2.0 16v 140 1997 140 (103)/6000 195/3750 R4 DOHC/16 9,1 210 10,7/6,3/7,9
2.0 Turbo 170
Aut.
1998 170 (125)/5000 270/3250 R4 DOHC/16 9,2 220 13,0/6,6/8,9
2.0 Turbo GT 1998 204 (150)/5000 300/3000 R4 DOHC/16 7,8 236 11,5/6,5/8,2
3.5 V6 240 Coupe
Aut.
3498 238(175)/6000 330/4400 V6 DOHC/24 7,4 244 15,4/7,7/9,9
  • Diesla
Silnik Pojemność
skokowa [cm³]
Moc maksymalna
[KM] ( [kW] ) przy obr/min
Maks. moment obrotowy
[Nm] przy obr/min
Układ i liczba
cylindrów
Układ rozrządu/
liczba zaworów
Przyśpieszenie (s)
0-100 km/h
Prędkość maksymalna
km/h
Spalanie (l/100km)
miasto/trasa/średnio
1.5 dCi 110 1461 110 (81)/4000 240/2000 R4 OHC/8 12,1 192 6,1/4,5/4,9
2.0 dCi 130 1995 130 (96)/4000 320/2000 R4 DOHC/16 10,6 204 7,8/5,1/6,0
2.0 dCi 150 1995 150 (110)/4000 340/2000 R4 DOHC/16 9,5 210 7,8/5,1/6,0
2.0 dCi 150
Aut.
1995 150 (110)/4000 340/2000 R4 DOHC/16 9,8 210 9,6/5,6/7,0
2.0 dCi 175 1995 173 (127)/3750 380/2000 R4 DOHC/16 8,7 220 8,6/5,4/6,5
2.0 dCi GT 1995 178 (131)/3750 400/2000 R4 DOHC/16 8,5 223 8,6/5,5/6,5
3.0 dCI 235
Aut.
2993 235 (173)/3750 450/1500 V6 DOHC/24 7,3 242 10,1/5,7/7,2

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu