Polska Nagroda Jakości [historia i autorzy]

Polska Nagroda Jakości (PNJ) to wyróżnienie przyznawane przedsiębiorstwom za wdrażanie koncepcji zarządzania przez jakość - TQM (Total Quality Management). Została ustanowiona 7 marca 1995 roku przez Krajową Izbę Gospodarczą, Polskie Centrum Badań i Certyfikacji oraz Fundację Teraz Polska.

Jednym z inicjatorów utworzenia nagrody był prof. Edward Kindlarski.

Kategorie PNJ

1. Nagrody Zespołowe - przyznawane przedsiębiorstwom, które przez wdrożenie TQM doprowadziły do wzrostu satysfakcji klientów, pracowników i współpracujących z nimi przedsiębiorstw oraz osiągnęły poprawę jakości pracy, procesów i odniosły sukces rynkowy. Zdobywcy tej nagrody otrzymują: statuetkę, dyplom, możliwość posługiwania się w korespondencji i promocji znakiem i hasłem PNJ.

2. Nagrody Indywidualne - przyznawane osobom, które wniosły znaczący wkład w opracowanie teorii TQM.

3. Nagrody Honorowe - przyznawane osobom i zespołom za szczególne zasługi dla rozwoju jakości w Polsce.

Nagrody są przyznawane corocznie, jednak nie zawsze i nie we wszystkich kategoriach. Oprócz nagród mogą być również przyznawane wyróżnienia.

Model oceny

Model Polskiej Nagrody Jakości został opracowany w oparciu o koncepcję Europejskiej Nagrody Jakości (EQA) - bazuje na dziewięciu filarach zarządzania przez jakość:

  1. I Filar - Przywództwo (max 150 punktów)
  2. II Filar - Polityka i strategia (max 100 punktów)
  3. III Filar - Zarządzanie ludźmi (max 80 punktów)
  4. IV Zarządzanie zasobami (max 50 punktów)
  5. V Filar - Zarządzanie procesami (max 120 punktów)
  6. VI Filar - Satysfakcja klientów (max 200 punktów)
  7. VII Filar - Satysfakcja zatrudnionych (max 90 punktów)
  8. VIII Filar - Współpraca z otoczeniem (max 60 punktów)#
  9. IX Filar - Efekt końcowy (max 150 punktów)

Powyższe filary zostały podzielone na 2 grupy: potencjał przedsiębiorstwa (1-5) i efekty przedsiębiorstwa (6-9), którym przypisano po 50% wartości maksymalnej liczby punktów oceny - 1000.

Proces ubiegania się o PNJ wymaga, aby każde przedsiębiorstwo przedstawiło własną ocenę swojej działalności - ocenę sfer działalności przedsiębiorstwa skoncentrowanych w dziewięciu filarach zarządzania przez jakość. Przedsiębiorstwa mogą podać i opisać we wniosku również własne kryteria, jeżeli istotnie informują o stopniu wdrożenia koncepcji zarządzania przez jakość. Aby ubiegać się o PNJ należy otrzymać jedną z regionalnych nagród jakości. Do chwili obecnej ustanowiono następujące Regionalne Nagrody Jakości:

  • Kujawsko-Pomorską Nagrodę Jakości.
  • Lubelską Nagrodę Jakości,
  • Lubuską Nagrodę Jakości
  • Mazowiecką Nagrodę Jakości,
  • Małopolską Nagrodę Jakości,
  • Świętokrzyską Nagrodę Jakości.
  • Śląską Nagrodę Jakości,
  • Wielkopolską Nagrodę Jakości,
  • Dolnośląską Nagrodę Jakości
  • Łódzką Nagrodę Jakości
  • Opolską Nagrodę Jakości,
  • Podkarpacką Nagrodę Jakości,
  • Podlaska Nagroda Jakości,
  • Zachodniopomorska Nagroda Jakości,
  • Warmińsko-Mazurską Nagrodę Jakości.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu