Niemieckie tablice rejestracyjne [historia i autorzy]

Niemieckie tablice rejestracyjne posiadają euroband, białe tło i czarne znaki (w ruchu jest jeszcze wiele pojazdów z tablicami bez eurobandu, wydawanymi przed 1995 r). Tablice są składane czcionką FE-Schrift. Numer ma układ:

  • od jednej do trzech liter,
  • jedną lub dwie litery,
  • 1—4 cyfry.

Pierwsza część numeru jest kodem miejsca rejestracji . Jego długość zależy od wielkości danego miasta/powiatu:

  • jeżeli jest to duże miasto/powiat – 1 litera (wyjątki: duże/średnie miasta tzw. hanzeatyckie – Hamburg (HH), Brema (HB), Lubeka (HL), Rostock (HRO) itp.),
  • jeżeli średnie miasto/powiat – 2 litery,
  • jeżeli małe miasto/powiat – 3 litery.

Każda służba federalna także posiada swój kod:

  • BPpolicja federalna (Bundespolizei);
  • DB – kolej;
  • BG – straż graniczna;
  • THW – pomoc techniczna.

Tablice wojskowe mają kod Y i zawsze sześć cyfr, a z lewej strony niemiecką flagę zamiast eurobandu. Tablice urzędów krajowych, np. policji lokalnej, posiadają kod miejsca i kod liczbowy pojazdu.

Niektóre z kombinacji są nieużywane ze względu na nazistowską przeszłość Niemiec. Są to m.in. HJ (jak Hitlerjugend), NS (jak Nationalsozialismus), KZ albo KL (jak Konzentrationslager) czy SS (jak Schutzstaffel). Istnieją jednak wyjątki. Mieszkańcy Hamburga posiadają w samochodach dwie pierwsze litery HH, co mogłoby oznaczać nazistowksie pozdrowienie Heil Hitler. Jest tak dlatego, że niektóre miasta, zrzeszone niegdyś w Hanzie jako pierwszej litery używają H (Brema - HB, Lubeka - HL, Rostock - HRO itp). Po kodzie miejsca następuje wyróżnik pojazdu, którego numeracja zaczyna się od A 1. W miarę rejestrowania pojazdów, dodaje się jedną cyfrę. Gdy wyczerpie się zakres jednoliterowy, dodaje się następną literę i w miarę wzrostu ilości rejestrowanych pojazdów również dodaje się jedną cyfrę (w miastach/okręgach z 3-literowymi kodami miejsca numer może mieć maksymalne 3 cyfry). W numerze pierwszą cyfrą nigdy nie jest 0. Numer nie może być zatem krótszy niż 3 ani dłuższy niż 8 znaków.

Tablice przednie posiadają sześciokątną nalepkę-pieczęć, która informuje o ważności obowiązkowych badań czystości spalin (od 1 stycznia 2010 roku zrezygnowano z naklejania tej nalepki). Tablice tylne posiadają okrągłą nalepkę-pieczęć, która informuje o ważności badań technicznych. Na obu tablicach umieszczana jest okrągła naklejka-pieczęć symbolizująca dopuszczenie pojazdu do ruchu. W pojazdach czasowo wyrejestrowanych (w Niemczech dopuszczalne jest czasowe wyrejestrowanie pojazdu na okres nie dłuższy niż 18 miesięcy) nalepka zostaje zdarta.

Tablice motorowerowe, których kolorystyka zmienia się każdego roku, mają układ 3 cyfry + 3 litery (nie ma kodu miejsca rejestracji) i są wydawane przez towarzystwa ubezpieczeniowe.

Tablice dla pojazdów samochodowych zwolnionych od podatku drogowego (pojazdy i ciągniki rolnicze, maszyny samojezdne żurawie samojezdne, pompy do betonu, pojazdy instytucji służących społeczeństwu itp.) mają zielone znaki. Zasady tworzenia numeru są takie same, jak na tablicach samochodowych.

Inne typy tablic

  • Tablice zabytkowe składają się z kodu miejsca (1—3 litery), liter i 1—3 cyfr, oraz litery „H” na końcu numeru. Umieszczane są na pojazdach zabytkowych. Tablice te z reguły nie posiadają nalepek ważności badań czystości spalin (niektóre pojazdy zabytkowe są zwolnione z tych badań).
  • Tablice dyplomatyczne mają białe tło i czarne znaki. Numer na takich tablicach składa się z kodu cyfrowego 0, kodu państwa (1—3 cyfr) oraz 1—3 cyfr.

  • Tablice tymczasowe mają białe tło i czarne znaki. Numer na takich tablicach składa się z kodu miasta lub okręgu (1—3 liter), kodu cyfrowego 03 (do marca 2007 stosowano kod cyfrowy 04) i od jednej do czterech kolejnych cyfr oraz żółtego pola z czarnymi dwucyfrowymi oznaczeniami, wskazującymi termin wygaśnięcia ważności tablicy – kolejno (od góry) dzień, miesiąc i rok. Tablice te wystawiane są na nie dłużej niż 5 dni.

  • Tablice wywozowe mają kod miejsca (1—3 litery), kombinację cyfrowo-literową i pole czerwone z czarnymi cyframi wskazującymi dzień, miesiąc i rok, w którym pojazd powinien opuścić Republikę Federalną Niemiec. Tablice te są ważne do daty podanej na czerwonym pasku, która zależy od wykupionego ubezpieczenia. Czas minimalny to 15 dni, a maksymalny to 12 miesięcy .
  • Tablice dealerskie mają białe tło i czerwone znaki. Numer na takich tablicach składa się z kodu miasta lub okręgu (1—3 litery), wyróżnika cyfrowego 06 oraz 1—4 cyfr.
  • Tablice okresowe umieszczane są na pojazdach, które nie są używane przez cały rok, np. kabriolety, motocykle itp. Tablice te ważne są przez minimum dwa, a maksimum jedenaście miesięcy. Tablica wygląda jak zwyczajna eurotablica, a numer zawiera kod miasta lub okręgu (1—3 litery), nalepki, 1—2 litery, 1—4 cyfry oraz liczbę ułamkową z dwucyfrowym licznikiem oznaczającym miesiąc początkowy ważności oraz dwucyfrowym mianownikiem oznaczającym miesiąc końcowy ważności tablicy. Przykładowo 04 / 10 oznacza ważność od 1 kwietnia do 31 października.

W międzynarodowym kodzie samochodowym Niemcy mają symbol - D.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu