Moskwicz 423 [historia i autorzy]

Moskwicz 423 i 424 (ros. Москвич 423, 424) – radzieckie samochody osobowe z nadwoziem kombi produkowane przez Moskiewską Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (MZMA) w latach 1957 - 1965 (od 1958 w zmodernizowanej wersji 423N, od 1963 w wersji 424).

Historia i opis modelu

Moskwicz 423 był pierwszym produkowanym seryjnie w ZSRR samochodem z nadwoziem kombi (w rosyjskiej terminologii: uniwersalnym). Opracowano go jako wersję nadwoziową produkowanego od 1956 roku sedana Moskwicz 402. Początkowo planowano budować samochód w wersji trzydrzwiowej, dla większej unifikacji z opracowywanym równocześnie furgonem Moskwicz 430, lecz zrezygnowano z tego z powodu kłopotliwego zajmowania miejsc na tylnej kanapie i ostatecznie samochód produkowano jako pięciodrzwiowy. Z powodu niewygodnego i niebezpiecznego podnoszenia tylnej klapy o sporej masie, zastosowano ostatecznie w tylnej ścianie drzwi otwierane na lewo. Po złożeniu tylnych siedzeń powierzchnia bagażowa miała rozmiary 1473 x 1220 mm i ładowność 250 kg. Koło zapasowe przewożone było w nowoczesny sposób: na płasko pod podłogą bagażnika, lecz wadą takiego rozwiązania było dość wysokie umieszczenie podłogi (760 mm) i dolnej krawędzi drzwi. W stosunku do sedana wzmocniono (poszerzono) resory z tyłu, dla zwiększenia ładowności.

Samochód wszedł do produkcji w 1957 roku, napędzany tym samym silnikiem, co model 402 – starą dolnozaworową 4-cylindrową jednostką o mocy 35 KM i pojemności 1220 cm³. W wersji tej wyprodukowano tylko 1525 samochodów, po czym od połowy 1958 do 1963 produkowano zmodernizowany model 423N, odpowiadający nowemu sedanowi Moskwicz 407. Głównym ulepszeniem był mocniejszy 4-cylindrowy silnik górnozaworowy o pojemności 1358 cm³ i mocy 45 KM. Od końca 1959 roku starą trójstopniową skrzynię biegów zastąpiono czterostopniową, co poprawiło charakterystyki samochodu. Wprowadzono też w tym czasie opony bezdętkowe i nową przekładnię główną.

Samochód podlegał w toku produkcji ograniczonym zmianom zewnętrznym, podobnie do sedanów 402/407. Najwcześniejsze wersje modelu 423N nie różniły się od 423, lecz jeszcze w 1958 wprowadzono krótszą chromowaną ozdobę na przedniej krawędzi tylnych błotników i nazwę Москвич nad atrapą chłodnicy. Jedynie nieliczne samochody 423N, przeznaczone głównie na eksport, otrzymały nowo wprowadzone w 1959 roku w modelu 407 dwukolorowe malowanie nadwozia, z kolorami oddzielonymi stalową listwą o poziomym przebiegu. W 1960 zasadniczej zmianie uległa atrapa chłodnicy – grubą poziomą chromowaną belkę we wlocie powietrza zastąpiła chromowana krata. Wkrótce umieszczoną z przodu na masce stylizowaną czerwoną flagę (zwiększającą niebezpieczeństwo ran pieszych) zamieniła gładsza metalowa ozdoba, a w 1962 usunięto pionowe kły ze zderzaka.

Wyprodukowano 29 562 samochodów Moskwicz 423N. Pomimo dużego zapotrzebowania, samochody te prawie nie trafiały dla indywidualnych odbiorców, gdyż samochody kombi kojarzone były przez władze z prywatną wytwórczością, nie popieraną w ustroju komunistycznym. Większość przeznaczono dla gospodarki narodowej (przedsiębiorstwa państwowe, sklepy itp.). Część zbudowano na eksport.Zbliżonymi samochodami do Moskwicza 423 był trzydrzwiowy furgon Moskwicz 430 i małoseryjne terenowe kombi Moskwicz 411 (1515 sztuk).

Moskwicz 424

W 1963 model 423N zastąpił Moskwicz 424, odpowiadający "przejściowemu" sedanowi Moskwicz 403. Z modelu 423 przejęto m.in. nadwozie, nieznacznie zmodyfikowany silnik, układ napędowy i zawieszenie tylne, a nowe było przednie zawieszenie, ulepszone hamulce z samoregulującymi się cylindrami i mechanizm kierowniczy z nową kierownicą. Produkowano go do 1965 roku. Samo nadwozie modelu 424 na rynek radziecki praktycznie nie różniło się od późnego modelu 423. Inny był jedynie numer modelu w załamaniach dekoracyjnej listwy na bokach przednich błotników (o ile miały tę listwę), a na późniejszych seriach widoczny był spryskiwacz szyby przedniej (uruchamiany nożną pompką).

Większe zmiany zewnętrzne wprowadzono jedynie w modelu eksportowym 424E (ros. 424Э), który miał powiększoną przednią kratę z kierunkowskazami zachodzącymi na boki błotników, nowe dekoracyjne podwójne listwy po bokach oraz lusterka wsteczne na błotnikach. Produkowano też wariant 407Ju dla krajów o gorącym klimacie (od jużnyj - południowy). Istniały też wczesne wersje eksportowe 424SE i 424K. Modelowi 424 odpowiadał trzydrzwiowy furgon Moskwicz 432.

Dane techniczne modelu 423 (423N)

Źródło:
  • Nadwozie: samonośne, stalowe, 5-drzwiowe, 4-miejscowe
  • Długość/szerokość/wysokość: 4055 / 1540 / 1560 mm
  • Rozstaw osi: 2370 mm
  • Rozstaw kół: 1220 mm
  • Masa własna: 1020 (1030) kg
  • Masa całkowita: 1420 (1430) kg
  • Prześwit pod osiami: 200 mm
  • Silnik: M-402 (M-407) - gaźnikowy, 4-suwowy, 4-cylindrowy rzędowy, dolnozaworowy (górnozaworowy), chłodzony cieczą, umieszczony z przodu, napędzający koła tylne
  • Pojemność skokowa: 1220 (1358) cm³
  • Średnica cylindra x skok tłoka: 72x75 (76x75) mm
  • Moc maksymalna: 35 KM przy 4200 obr/min (45 KM / 33 kW przy 4500 obr/min)
  • Stopień sprężania: 7:1
  • Maksymalny moment obrotowy: 71 Nm przy 2400 obr/min (88 Nm przy 2600 obr/min)
  • Gaźnik: K-59
  • Skrzynia przekładniowa mechaniczna 3-biegowa lub 4-biegowa, częściowo zsynchronizowane, z dźwignią przy kierownicy
  • Zawieszenie przednie: niezależne, poprzeczne wahacze resorowane sprężynami, teleskopowe amortyzatory hydrauliczne
  • Zawieszenie tylne: zależne, sztywna oś na podłużnych resorach półeliptycznych, teleskopowe amortyzatory
  • Hamulce przednie i tylne bębnowe, hydrauliczne; hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
  • Ogumienie o wymiarach 5,60-15"
  • Prędkość maksymalna: 100 (105) km/h
  • Zużycie paliwa: 7 (6,5) l/100 km przy 60 km/h

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu