LDV [historia i autorzy]

LDV – marka samochodów dostawczych produkowanych przez przedsiębiorstwo LDV Group Ltd. (obecnie część rosyjskiego przedsiębiorstwa GAZ) w Birmingham, w Wielkiej Brytanii, powstałe w 1993 z przekształcenia Leyland DAF.

Historia

Zakład samochodów dostawczych Leyland DAF po rozpadzie tej firmy został wykupiony przez jej zarząd (MBO Team). 24 kwietnia 1993 r. powstała firma Leyland DAF Vans Ltd.. W maju 1994 r. zmieniła ona nazwę na LDV Ltd.. Produkowano dwie serie samochodów dostawczych, średnich o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,8 tony (LDV 200) i dużych do 3,5 tony (LDV 400). Bazowały one na produkowanych od 1975 r. modelach oferowanych następnie pod nazwami Austin Sherpa, Freight Rover, DAF 200/DAF 400, Leyland 200/Leyland 400. W 1997 roku wprowadzono ich następców: odpowiednio modele LDV Pilot i LDV Convoy. Stosowano w nich silniki diesla firmy Peugeot o pojemności 1,9 dm³ oraz 2,5 dm³. Od 1998 r. w ofercie firmy pojawił się również model LDV Cub produkowany przez firmę Nissan Motor Iberica na bazie Nissana Vanette Cargo.

Od marca 1995 do 1998 r. montowano w Polsce w standardzie SKD samochody dostawcze LDV 400 a potem LDV Convoy w Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria. W latach 1998-2000 montaż kontynuowała firma Daewoo Motor Polska. W samochodach tych montowano m.in. silniki 4CT90 z Andorii.

W latach 1998-2001 50% akcji firmy należało do Daewoo Motor Poland. Opracowywano wówczas projekty dwóch samochodów dostawczych, DB 100 (mniejszy) oraz LD 100 (większy). W 2004 roku firma LDV zakupiła od Syndyka Masy Upadłościowej Daewoo Motor Poland projekt samochodu dostawczego LD 100 projektowanego wspólnie w Wielkiej Brytanii, Polsce i Korei oraz wyposażenie techniczne do jego produkcji od upadłego Daewoo Motor Poland. Zakupiony projekt wdrożyła do produkcji seryjnej pod własną marką w 2005 roku. Model ten nosi nazwę LDV Maxus. W przypadku furgonu ma on długość 4920 mm (SWB) lub 5670 mm (LWB), wysokość 2070 mm, 2315 mm bądź 2540 mm. Pojemność przedziału ładunkowego wynosi od 7 m³ do 11,4 m³. Ramy pod zabudowę mają trzy długości 4852 mm (SWB), 5602 mm (LWB) i 6352 mm (LWB EF). Rozstaw osi wynosi odpowiednio SWB 3100 mm a LWB i LWB EF 3850 mm. LDV Maxus jest aktualnie jedynym produkowanym modelem firmy wyposażonym w silnik firmy VM Motori 2,5 CRD Euro 4 o pojemności 2499 cm³ o mocy 70 kW (95 KM), 88 kW (120 KM), bądź 99 kW (135 KM) i dopuszczalnej masie całkowitej 2,8, 3,2 i 3,5 tony. Ładowność furgonów wynosi od 1074 kg do 1616 kg, natomiast podwozia pod zabudowę mają odpowiednio od 1200 kg do 1860 kg. W modelach tych stosowane są wyłącznie skrzynie biegów firmy Kia. Nadwozia tych aut są w całości ocynkowane.

Korporacja zatrudniała około 2000 osób i produkowała około 13000-20000 pojazdów rocznie. Od drugiej połowy lat 90. produkcja stopniowo spadała, a firma popadła w kłopoty finansowe. Pod koniec 2005 roku firma LDV zbankrutowała. Została przejęta przez grupę inwestorów, która w połowie 2006 r. sprzedała ją rosyjskiej firmie GAZ, kontrolowanej przez Olega Deripaskę. Od tego czasu produkcja zaczęła stopniowo rosnąć osiągając w 2006 r. - 6990 szt., w 2007 r. - 10418 sztuk. Rozwijana jest produkcja eksportowa m.in. w krajach Beneluksu, Skandynawii i Europie Środkowo-Wschodniej. Firma VM Motori, produkująca silniki diesla dla LDV, została wspólnie przejęta przez General Motors i firmę GAZ. W kwietniu 2009 roku LDV ogłosiło wniosek o upadłość, a w maju akcje należące do grupy GAZ zostały sprzedane malezyjskiej firmie Weststar. Strona rosyjska pomimo sprzedaży brytyjskiej marki zachowała prawo do produkcji modelu LDV Maxus w Rosji i jego sprzedaży na rynku państw należących do WNP.

W październiku 2008 r. firma First Truck International rozpoczęła oficjalną sprzedaż samochodów dostawczych LDV Maxus w Polsce. Z początkiem lutego 2009 została wprowadzona również odmiana 3500 EF z przedłużoną ramą o maksymalnej długości zabudowy 4200 mm i dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 t.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu