Kolejka parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku [historia i autorzy]

Kolej parkowa w WPKiW – turystyczna wąskotorowa kolej parkowa na terenie Parku Śląskiego (dawne WPKiW) w Chorzowie.

Opis

Odległość między końcowymi stacjami „Wesołe Miasteczko” i „Przystań” wynosi 4,2 km. Trasa ma bardzo urozmaicony, jak na tak niewielką długość, profil – pokonuje różnicę poziomów 40 metrów, przy łukach o promieniu minimalnym 44 metrów.

Efektownym punktem widokowym na trasie kolejki jest wiadukt drogowy na brukowanej czerwoną cegłą drodze wiodącej z Siemianowic–Bytkowa do Planetarium. Początkowa stacja Wesołe Miasteczko zlokalizowana jest w pobliżu przystanku tramwajowego (także „Wesołe Miasteczko”) linii 0, 6, 11, 19 oraz 33 , gwarantując dogodny dojazd z Katowic, Chorzowa, Świętochłowic i Bytomia.

Historia

Kolejka powstała w roku 1957 – ponad 100 lat po uruchomieniu sieci wąskotorowych kolei towarowych w regionie. Pierwotnie, do roku 1965 szlak miał prześwit 1000 mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym jednokierunkowych wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych (3szt.). Do obracania wagonów służyły obrotnice na stacjach końcowych.

W 1966 roku tory kolejki przekuto na 900 mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów motorowych (ich samochodowe silniki pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i brakiem taboru „metrowego” w centralnie sterowanej gospodarce. W tymże roku pracę podjął nowy tabor – trzy lokomotywy 2WLs50 i 10 zbudowanych w WPK wagonów letnich. Małe lokomotywy nienajlepiej radziły sobie na tej trudnej trasie, mającej „górski” profil. Wycofano je w 1973 roku, sprowadzając dwie mocniejsze, bardzo charakterystyczne lokomotywy WLs75, które upodobniono do parowozów z Dzikiego Zachodu montując duże kominy i zgarniacze. W 1988 roku zastąpiono je dwoma zakupionymi w KWK Katowice WLs150, przebudowanymi z toru 785 mm na 900 mm przez Konstal.

Kryzys lat 80. XX wieku odbił się niekorzystnie na sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg. Lokomotywy WLs150 sprzedano i zastąpiono jedną, pracującą do dziś nowoczesną lokomotywką WLP-50 zakupioną w ZNTSiS „Brzesko” w 1994 roku.

W 2012 kolejka została zlikwidowana z powodu złego stanu technicznego. Zarząd parku zapowiedział w następnych latach odbudowę i remont generalny torów, oraz zakup nowego pociągu i wagoników.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu