Ford Zetec [historia i autorzy]

Zetec - nazwa używana przez firmę Ford, określająca rzędowe, 4-cylindrowe silniki spalinowe, wyposażone w 4 zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC).
Oryginalnie, z przyczyn prawnych miała zastąpić nazwę "Zeta" która była nazwą kodową silników o pojemności od 1,6  do 2,0 l które zaprezentowano w 1991. Dzięki działaniom reklamowym stała się tak rozpoznawalna w Europie i Ameryce Północnej, że Ford postanowił zastosować ją do nowszych silników. Nazwa Zetec nadal jest używana, pomimo że produkcja silnika Zeta zakończyła się w 2004.

Spis treści

Rodziny silników Zetec

Nazwa Zetec określała wiele rodzajów silników:

Nazwa Rodzina Pojemność Rok Cechy
Zetec/Zetec-E Zeta 1,6 l (1597 cm³)
1.8 L (1796 cm³)
2.0 L (1988 cm³)
1992–1998 DOHC
Zetec-R Zeta 1,6 l (1597 cm³)
1.8 L (1796 cm³)
2.0 L (1988 cm³)
1998–2004 DOHC
Zetec-SE Sigma 1,25 l (1242 cm³)
1,4 l (1388 cm³)
1,6 l (1596 cm³)
1,7 l (1679 cm³)
1995–dzisiaj DOHC

Rodzina Zeta

Nazwy Zetec po raz pierwszy użyto do silników rodziny Zeta które miały napędzać Forda Escorta mk5, Oriona Mk3 i Fiestę Mk3. Początkowo silniki były dostępne w pojemnościach 1,6 i 1,8 litra, silnik 2.0 wprowadzono do produkcji razem z modelem Mondeo.

Silniki Zetec w ciągu 12 lat produkcji przeszły szereg modyfikacji. Egzemplarze początków produkcji można rozpoznać po aluminiowej pokrywie zaworów i aluminiowym kolektorze dolotowym. Wyposażone były w hydrauliczne popychacze zaworów, które w przypadku użycia niewłaściwego oleju potrafiły zawiesić zawór (zawór pozostawał w pozycji otwartej). Problem ten rozwiązano w 1995 przy okazji pierwszej modyfikacji silnika. Otrzymał on plastikowy kolektor dolotowy i system recyrkulacji spalin EGR znany z Mondeo. Zmieniono również nazwę na Zetec-E.

Kolejna modyfikacja odbyła się w 1998. Zetec-R, bo taką nazwę otrzymał silnik, został wyposażony w rozbudowaną miskę olejową, która pomogła zmniejszyć hałas i wibracje jednostki. Hydrauliczne popychacze zastąpiono mechanicznymi z płytkami regulacyjnymi oraz zastosowano dłuższe korbowody, połączone z niższymi tłokami. Zmodyfikowano pompę oleju, dlatego też filtr oleju przeniesiono na blok. Modyfikacji uległa również pompa wody. Cechą charakterystyczną jest czarna pokrywa zaworów wykonana z magnezu, a w późniejszych latach produkcji z plastiku.
Wersja wzmocniona o turbosprężarkę (Duratec RS), dostarczająca 215 KM, napędzała Focusa RS.
Kolejna wersja silnika Zetec występowała w Focusie ST170, który powstał przy współpracy z firmą Cosworth, która modyfikowała głowice; dodano zmienne fazy rozrządu (VCT), zmienną długość kanałów w kolektorze dolotowym i podniesiono stopień sprężania. Silnik uzyskiwał 173 KM.

Występowanie

  • 1,6 l:
    • 90KM (66 kW) i 134/138Nm:
      • 1991–1992 Ford Escort Mk5
      • 1992–1995 Ford Escort Mk6
      • 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
      • 1994–1996 Ford Fiesta Mk3
      • 1995–2000 Ford Escort Mk7
      • 1997–2001 Ford Mondeo Mk2
  • 1,8 l:
    • 105KM (77 kW) i 153Nm:
      • 1991–1992 Ford Escort Mk5
      • 1992–1995 Ford Escort Mk6
      • 1995–2000 Ford Escort Mk7
      • 1992–1994 Ford Fiesta Mk3
    • 115KM (85 kW) i 158Nm:
      • 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
      • 1995–2000 Ford Escort Mk7
      • 1997–2001 Ford Mondeo Mk2
      • 1998–2004 Ford Focus Mk1
    • 130KM (96 kW) i 162Nm:
      • 1991–1992 Ford Escort Mk5
      • 1992–1995 Ford Escort Mk6
      • 1992–1994 Ford Fiesta Mk3
  • 2,0 l:
    • 124KM (91 kW) i 180Nm:
      • 1999–2002 Ford Cougar
    • 132KM (97 kW) i 180Nm:
      • 1993–1997 Ford Mondeo Mk1
      • 1997–2001 Ford Mondeo Mk2
    • 136KM (100 kW) i 180Nm:
      • 1998–2004 Ford Focus Mk1
    • 173KM (127 kW) i 196Nm:
      • 2002–2004 Ford Focus ST170
    • 215KM (158 kW) i 310Nm:
      • 2002–2004 Ford Focus RS Mk1

Rodzina Sigma

Nazwe Zetec (Zetec-SE) otrzymały również silniki rodziny Sigma. Mimo tej samej nazwy są to dwie, zupełnie różne konstrukcje. Zetec-SE został opracowany przy współpracy z firmą Yamaha. W pełni aluminiowy blok i głowice, podpory wału wykonane jako jeden element, plastikowy kolektor ssący czy korbowody wykonane przy użyciu techniki spiekania proszków dały bardzo lekki silnik. Został on zaprezentowany po raz pierwszy w modelu Fiesta Mk4, jego pojemność wynosiła 1.25 L (1242 cm³). W późniejszym czasie doszły wersje 1,4, 1,6 i 1,7 l.

Wersja 1,7 l występowała wyłącznie w Fordzie Puma i była wyposażona w zmienne fazy rozrządu (VCT) na wałku dolotowym. Silnik bazował na modelu 1,6 l, jednak był mocno zmodyfikowany. Silnik w takiej postaci dostarczał 125 KM.

W 2004 zaprezentowano silnik 1.6 wyposażony w zmienne fazy rozrządu na obu wałkach Ti-VCT.

Występowanie

  • 1,25 l:
    • 75KM (55 kW) i 110 Nm:
      • 1995–1999 Ford Fiesta Mk4
      • 1999–2002 Ford Fiesta Mk5
      • 2002–dzisiaj Ford Fiesta Mk6
  • 1,4 l:
    • 90KM (66 kW) i 125 Nm:
      • 1995–1999 Ford Fiesta Mk4
      • 1997–2000 Ford Puma
      • 1999–2002 Ford Fiesta Mk5
    • 80KM (59 kW) i 124 Nm:
      • 2002–dzisiaj Ford Fiesta Mk6
    • 75KM (55 kW) i 124 Nm:
      • 1998–2004 Ford Focus
  • 1,6 l:
    • 100KM (73 kW) i 145 Nm:
      • 1998–2004 Ford Focus
      • 1999–2002 Ford Fiesta Mk5
      • 2000–2002 Ford Puma
      • 2002–dzisiaj Ford Fiesta Mk6
      • 2002–dzisiaj Ford Fusion
      • 2003–dzisiaj Ford Focus C-MAX
    • 100KM (73 kW) i 150 Nm:
      • 2004–dzisiaj Ford Focus
    • 115KM Ti-VCT (84 kW) i 155 Nm:
      • 2004–dzisiaj Ford Focus
      • 2004–dzisiaj Ford Focus C-MAX
      • 2007–dzisiaj Ford Mondeo
    • 125KM Ti-VCT (92 kW) i 160 Nm:
      • 2007–dzisiaj Ford Mondeo
  • 1,7 l:
    • 126KM (93 kW) i 157 Nm:
      • 1997–2002 Ford Puma
    • 154KM (113 kW) i 162 Nm:
      • 1999–2002 Ford Racing Puma

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu