DKW [historia i autorzy]

DKW (Dampfkraftwagen - niem. samochód parowy) – niemiecka wytwórnia motocykli i popularnych samochodów osobowych, założona w 1905.

Po początkowych eksperymentach z napędem parowym (1916), w późniejszym okresie wszystkie pojazdy z tej wytwórni były napędzane silnikami dwusuwowymi. Przyczyniła się do tego działalność osiadłego w Niemczech Duńczyka Jorgena Shafte Rasmussena, który w 1919 skonstruował mały silnik dwusuwowy o 2 cylindrach i wyjątkowo prostej konstrukcji (zaledwie 7 części ruchomych). Silniki takie okazały się idealne do napędu motocykli, w związku z czym już w latach 30. XX wieku fabryka DKW w Zschopau była ich największym producentem na świecie.

W 1928 powstał F-15, pierwszy samochód marki DKW z dwusuwowym silnikiem motocyklowym o 2 cylindrach i z napędem kół tylnych. Trzy lata później w Zwickau uruchomiono produkcję modelu z nieco większym silnikiem ustawionym poprzecznie i napędzającym koła przednie za pośrednictwem trzybiegowej skrzyni biegów; wówczas też pojawił się charakterystyczny dla DKW element wyposażenia w postaci zagiętej klamki na tablicy przyrządów, służący do zmiany biegów. W późniejszym okresie w najmniejszych samochodach stosowano zblokowany zespół napędowy z dwucylindrowym silnikiem ustawionym poprzecznie w stosunku do osi pojazdu, napędzający koła przednie. Silniki trzycylindrowe i czterocylindrowe widlaste umieszczono wzdłuż samochodu.

Przedsiębiorstwo DKW od 1932 należało do koncernu Auto Union. Istniało w Niemczech do 1966 roku.

W ostatnich latach działalności pod nazwą DKW-Audi wprowadzono na rynek samochody osobowe z silnikiem czterosuwowym.

Na licencji DKW przed II wojną światową produkowane były w Czechosłowacji samochody osobowe pod nazwą firmową "Jawa". Konstruktorzy z DKW zaprojektowali również silniki dla szwedzkiej wytwórni Saab. Samochody DKW były również wytwarzane na licencji w Brazylii.

Produkowane samochody

  • DKW 3=6 (F93)
  • DKW 3=6 Monza (F93)
  • DKW F1 (1931–1932)
  • DKW F2 (1932–1935)
  • DKW F4 (1934–1935)
  • DKW F5 (1935–1937)
  • DKW F7 (1937–1938)
  • DKW F8 (1939–1942)
  • DKW F9 (1949–1956)
  • DKW F10 (1950)
  • DKW F89
  • DKW F91
  • DKW F92
  • DKW F102 (1963–1966)
  • DKW Munga (1956–1968)
  • DKW Junior
  • DKW van (DKW-Schnelllaster)

Od nazwy przedsiębiorstwa, samochody tej marki były potocznie nazywane w Polsce „dekawkami”.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu