Audi 100 [historia i autorzy]

Audi 100samochód klasy wyższej produkowany przez Audi w latach 1968–1994.

Spis treści

C1 (F104), 1968-1976

Pierwsza generacja Audi 100 została po raz pierwszy ukazana 26 listopada 1968 roku. Samochód ten, zaprojektowany przez Ludwika Krausa, stał się przebojem dzięki wysokiej jakości użytych materiałów, dobrym właściwościom jezdnym oraz przestronnemu wnętrzu. Pierwsza generacja produkowana była jako 4-drzwiowy sedan oraz eleganckie, 2-drzwiowe coupé. Oferowane były czterocylindrowe silniki o pojemności od 1,6 do 1,9 l. Łącznie sprzedano ponad 800 000 sztuk Audi 100 pierwszej generacji.

Wersja Silnik: Układ zasilania: Średnica × skok tłoka: St. sprężania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max:
Silniki benzynowe:
1.8 (80) R4 1,8 l (1761 cm³), SOHC gaźnik 81,50 mm × 84,40 mm 9,0:1 80 KM (59 kW) przy 5000 obr/min 135 N•m przy 3000 obr/min 13,5 s 156 km/h
1.8 S (90) R4 1,8 l (1761 cm³), SOHC gaźnik 81,50 mm × 84,40 mm 9,0:1 90 KM (66 kW) przy 5500 obr/min 142 N•m przy 3000 obr/min 12,2 s 162 km/h
1.8 LS (85) R4 1,8 l (1761 cm³), SOHC gaźnik 81,50 mm × 84,40 mm 8,5:1 85 KM (62,5 kW) przy 5100 obr/min 135 N•m przy 3000 obr/min 13,5 s 160 km/h
1.8 LS (100) R4 1,8 l (1761 cm³), SOHC gaźnik 81,50 mm × 84,40 mm 10,2:1 100 KM (73,5 kW) przy 5500 obr/min 150 N•m przy 3500 obr/min 11,9 s 170 km/h
1.9 S R4 1,9 l (1871 cm³), SOHC gaźnik 84,00 mm × 84,40 mm 10,2:1 115 KM (84,5 kW) przy 5500 obr/min 159 N•m przy 4000 obr/min 10,0 s 185 km/h

C2 (Typ 43), 1976-1982

Pierwsze Audi 100 C2 weszło na rynek w 1976 roku. Samochody te wyposażone były w szeroką gamę silników benzynowych i diesla, począwszy od czterocylindrowych silników 1,6 – 1,8 a skończywszy na pięciocylindrowych o pojemnościach 1,9 – 2,1. Samochody te produkowane były również jako Audi 200 oraz Audi 5000. Modele Audi 200 i 5000 miały szersze zderzaki (plastikowe), dzielone reflektory, koła 15', mocniejszy motor i bogatsze wyposażenie. Audi 5000 było przeznaczone na rynek amerykański. Większe modernizacje przeprowadzono w latach 1979 (phase II) i 1981 (phase III). W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1977 samochód zajął 2. pozycję (za Roverem 3500).

Wersja Silnik: Układ zasilania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max: Śr. zuż. paliwa/100 km:
Silniki benzynowe:
1.6 R4 1,6 l (1588 cm³), SOHC gaźnik 85 KM (62,5 kW) przy 5600 obr/min 121 N•m przy 3200 obr/min 13,4 s
16,3 s (aut.)
160 km/h
156 km/h (aut.)
8,9 l
9,5 l (aut.)
1.9 5 R5 1,9 l (1921 cm³), SOHC gaźnik 100 KM (73,5 kW) przy 5500 obr/min 146 N•m przy 3300 obr/min 12,9 s
14,6 s (aut.)
170 km/h
172 km/h (aut.)
9,2/9,8 l
11,5 l (aut.)
2.0 R4 2,0 l (1984 cm³), SOHC gaźnik 115 KM (84,5 kW) przy 5500 obr/min 165 N•m przy 3500 obr/min 10,7 s
12,4 s (aut.)
179 km/h
175 km/h (aut.)
9,6 l
10,2 l (aut.)
2.1 5S R5 2,1 l (2144 cm³), SOHC gaźnik 115 KM (84,5 kW) przy 5500 obr/min 163 N•m przy 4000 obr/min 12,2 s
14,6 s (aut.)
176 km/h
172 km/h (aut.)
10,3 l
11,5 l (aut.)
2.1 5E R5 2,1 l (2144 cm³), SOHC wtrysk K-Jetronic 136 KM (100 kW) przy 5700 obr/min 181,5 N•m przy 4200 obr/min 9,5 s
11,4 s (aut.)
190 km/h
185 km/h (aut.)
11 l
11,4 l (aut.)
Silniki wysokoprężne:
2.0 5d R5 2,0 l (1986 cm³), SOHC wtrysk pośredni 70 KM (51,5 kW) przy 4800 obr/min 123 N•m przy 3000 obr/min 17,5 s
20,5 s (aut.)
150 km/h
145 km/h (aut.)
7,9 l
8,3 l (aut.)
2.0 TD R5 2,0 l (1986 cm³), SOHC, turbo wtrysk pośredni 87 KM (64 kW) przy 4500 obr/min 172 N•m przy 2750 obr/min 14 s
15 s (aut.)
165 km/h
160 km/h (aut.)
7,6 l
8,6 l (aut.)

C3 (Typ 44), 1982-1991

Na targach IAA w 1979 roku zaprezentowano prototypowy model car 2000 posiadający sześciocylindrowy silnik o mocy 180 KM. Planowano nazwać go Audi 300, jednak mając na uwadze Mercedesa pozostano przy dotychczasowej nazwie. Nowe Audi 100 pojawiło się w 1983 i było większe oraz bardziej aerodynamiczne od swojego poprzednika. Samochód urósł do wymiarów 4,80 × 1,81 x 1,42m, jednak rozstaw osi pozostał ten sam. Model C3 cechował się dużym bagażnikiem (570 l) i płaską szybą przednią (kąt nachylenia wynosił 54 stopnie). Ze względu na charakterystyczną sylwetkę (zwężająca się linia nadwozia od środkowego słupka zarówno w kierunku przodu pojazdu jak również ku jego tyłowi) model ten został "ochrzczony" mianem "cygara". Dzięki odpowiednio zaprojektowanemu przodowi auta, uzyskano niespotykany w tamtych latach w samochodach seryjnych współczynnik oporu powietrza Cx=0,3. Do "cygara" oferowano czterocylindowe silniki o pojemności 1,8 litra i mocy 75 lub 90 KM oraz pięciocylindrowe: o pojemności: 1,9 l (100 KM gaźnikowy), 2,0 l (113 KM/115 KM), 2,14 l (136/141/182 KM), 2,23 l (115/138/165/190/200/220 KM), 2,3 l (136 KM). Doładowane jednostki to silniki o pojemnościach 2,14 l oraz 2,23 l. Z jednostek Diesla dostępne były: 2.0 (69 KM), 2.0 (82 KM) oraz turbodoładowane 2.0 (87/100 KM) i 2.5 TDI o mocy 120 KM. Samochód występował w wersji z napędem przednim oraz z napędem na cztery koła. Trzecia generacja Audi 100 była sprzedawana na rynek amerykański jako Audi 5000. W 1988 przeprowadzono facelifting modelu.

W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1983 model zajął 1. pozycję.

Wersja Silnik: Układ zasilania: Moc maksymalna: Maks. moment obrotowy 0-100 km/h: V-max: Śr. zuż. paliwa/100 km:
Silniki benzynowe:
1.8 R4 1,8 l (1781 cm³), SOHC gaźnik 75 KM (55 kW) przy 4600 obr/min 138 N•m przy 2500 obr/min 14,9 s
17,2 s (aut.)
165 km/h
163 km/h (aut.)
7,9 l
9 l (aut.)
1.8 CC R4 1,8 l (1781 cm³), SOHC gaźnik 90 KM (66 kW) przy 5200 obr/min 145 N•m przy 3300 obr/min 12 s
14,2 s (aut.)
176 km/h 7,2 l
8,2 l (aut.)
1.9 CC R5 1,9 l (1921 cm³), SOHC gaźnik 100 KM (73,5 kW) przy 5500 obr/min 150 N•m przy 3200 obr/min 12,2 s
14,1 s (aut.)
176 km/h
173 km/h (aut.)
8,1 l
9,5 l (aut.)
2.0 E CC R5 2,0 l (1994 cm³), SOHC wtrysk KE-Jetronic 115 KM (84,5 kW) przy 5200 obr/min 170 N•m przy 3000 obr/min 10,7 s
12,6 s (aut.)
190 km/h
186 km/h (aut.)
8,9 l
9,9 l (aut.)
2.1 E R5 2,1 l (2144 cm³), SOHC wtrysk KE-Jetronic 136 KM (100 kW) przy 5700 obr/min 180 N•m przy 4800 obr/min 10,3 s
13,9 s (aut.)
200 km/h
195 km/h (aut.)
9,4 l
8,5 l (4+e)
9,8 l (aut.)
2.2 E CC R5 2,2 l (2226 cm³), SOHC wtrysk KE-Jetronic 138 KM (101,5 kW) przy 5700 obr/min 188 N•m przy 3500 obr/min 9,6 s
13,3 s (aut.)
202 km/h
199 km/h (aut.)
9 l
9,5 l (aut.)
Silniki wysokoprężne:
2.0 R5 2,0 l (1986 cm³), SOHC wtrysk pośredni 70 KM (51,5 kW) przy 4800 obr/min 123 N•m przy 2800 obr/min 17,9 s
21 s (aut.)
155 km/h
153 km/h (aut.)
7 l
8,1 l (aut.)
2.0 TD R5 2,0 l (1986 cm³), SOHC, turbo wtrysk pośredni 87 KM (64 kW) przy 4500 obr/min 172 N•m przy 2750 obr/min 14 s
17,1 s (aut.)
173 km/h
171 km/h (aut.)
7,2 l
8,3 l (aut.)

C4 (Typ 4A) 1991-1994

Pierwsze Audi 100 C4 zostało wyprodukowane w 1990 roku, samochód wprowadzono do sprzedaży w roku 1991. Nowością było zaoferowanie sześciocylindrowego, widlastego silnika o pojemności 2.8 l.

W 1995 roku Audi 100 zostało przemianowane na Audi A6.

Silniki

  • Benzynowe
Model Pojemność skokowa Cylindry Moc kW (KM) Moment obr. 0-100 Vmax Lata prod. Kod Silnika
2.0 1984 cm³ R4 74 kW (101 KM) przy 5500 obr/min 157 Nm przy 2750 obr/min 12,6s 182 km/h 1990 do 1994 AAE
2.0E 1984 cm³ R4 85 kW (115 KM) przy 5400 obr/min 168 Nm przy 3200 obr/min 11,0s 191 km/h 1990 do 1994 AAD/ABK
2.0E 16V 1984 cm³ R4 103 kW (140 KM) przy 5900 obr/min 185 Nm przy 4500 obr/min 10,3s 205 km/h 1992 do 1994 ACE
2.3E 10V 2309 cm³ R5 98 kW (133 KM) przy 5500 obr/min 186 Nm przy 4000 obr/min 10,5s 202 km/h 1990 do 1994 AAR
2.6 12V 2598 cm³ V6 110 kW (150 KM) przy 5750 obr/min 229 Nm przy 3500 obr/min 9,5s 210 km/h 1992 do 1994 ABC
2.8 12V 2771 cm³ V6 128 kW (174 KM) przy 5500 obr/min 250 Nm przy 3000 obr/min 9,0s 220 km/h 1990 do 1994 AAH
S4 2.2 Turbo Quattro 2226 cm³ R5-20V 169 kW (230 KM) przy 5800 obr/min 350/380 Nm przy 1950 obr/min 6,7s 242 km/h 12.1991 do 06.1994 AAN
S4 4.2 Quattro 4172 cm³ V8-32V 206 kW (280 KM) przy 5800 obr/min 400 Nm przy 4000 obr/min 6,2s 249 km/h 12.1991 do 09.1994 ABH
  • Diesla
Model Pojemność skokowa Cylindry Moc kW (KM) Moment obr. 0-100 Vmax Lata prod. Kod Silnika
2.5 10V TDI 2460 cm³ R5 85 kW (115 KM) przy 4000 obr/min 265 Nm przy 2250 obr/min 12,5s 194 km/h 1993 do 1996 ABP/AAT
2.4 D 2370 cm³ R5 60 kW (82 KM) przy 4400 obr/min 186 Nm przy 2400 obr/min 16,8s 167 km/h 1991 do 1994 AAS

Honqui

Chiński motoryzacyjny koncern FAW doszedł do porozumienia z grupą Volkswagen i w 1988 roku rozpoczął produkcję samochodów Hongqi na bazie Audi 100 C3. W 2005 roku został lekko zmodernizowany i nazwany Hongqi Mingshi, a pod jego maską pracuje czterocylindrowy silnik o mocy 115KM.

Pokaż ten artykuł na Wikipedia.pl

Tekst udostępniany na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa, na tych samych warunkach, z możliwością obowiązywania dodatkowych ograniczeń. Zobacz szczegółowe informacje o warunkach korzystania.
Zasady zachowania poufności. O Wikipedii. Korzystasz z Wikipedii tylko na własną odpowiedzialność. Materiał pochodzący z Wikipedii został zmodyfikowany poprzez ograniczenie liczby przypisów. Wikipedia® is a registered tradmark of the Wikimedia Foundation.

Kategorie dla tego artykułu